نوشابه برای آفت دهان

تاکنون کسی به شما درباره نوشیدن نوشابه برای آفت دهان گفته است؟ باید بدانید که آفت دهانی درواقع یک بیماری دردناک و عود کننده در مخاط دهان است. این بیماری به صورت زخم‌های کوچک و بزرگ، گرد و کم عمق درقسمت داخلی دهان خود را نشان می دهد. این زخم ها با درد همراه‌اند و حتی ممکن است تا چند روز برای فرد در خوردن و آشامیدن مشکل ایجاد کند.
آفت دهانی معمولا در بخش های درون دهان و در پایه لثه، درون گونه‌ها یا لب‌ها، روی کام نرم یا روی زبان به وجود می‌آیند. این بیماری در تمام سنین احتمال نمایان شدن دارد و مدت زمان لازم برای بهبود آن تقریبا دو هفته می باشد.
از جمله علل ایجاد آفت دهانی می توان به استرس، عوامل هورمونی، سیگار، قند، ژنتیک، رژیم غذایی غیر اصولی و … اشاره داشت. اما نوشابه چطور میتواند آن را از بین ببرد؟

چگونه آفت دهان را در خانه درمان کنیم؟

بهتر است برای درمان آفت دهان خود به پزشک مراجعه کنید. اما اگر شرایطتش را ندارید می توانید از درمان های خانگی کمک بگیرید. توجه کنید که درمان قطعی برای آفت وجود ندارد اما راهکار هایی پیش نهاد شده که در تسریع بهبود زخم و و نیز کاهش درد ناشی از زخم ها موثر باشد. اکثر این روش ها در برگیرنده نکات تغذیه ای برای تسریع بهبود آفت دهانی می باشند.

تاثیر نوشابه برای آفت دهان

یکی ار راهکار های بهبود آفت دهانی ، نوشابه می باشد.
سودای موجود در نوشابه ها می تواند کمک رسان برای درمان آفت های دهانی باشد. این روش، یک روش بسیار ارزان قیمت، آسان و سریع در منزل است. دلیل استفاده از نوشابه به این موضوع برمیگردد که نوشابه گازدار می توانند از قارچ هایی که باعث ایجاد عفونت در دهان می شود بکاهند. همچنین ویژگی مثبت درمانی دیگر نوشابه برای دهان، در این است که سودا باعث خنثی شدن اسیدهای موجود در بدن و تنظیم pH خون دهان می شود. برای استفاده از نوشابه برای آفت دهان، دو روش وجود دارد.
روش اول: در این روش ابتدا دو قاشق چای خوری نوشابه گازدار را با مقداری آب مخلوط کرده تا یکدست شود. سپس با استفاده از یک پنبه این مخلوط تهیه شده را بر روی زبان و قسمت هایی که آفت زده و زخم می باشد مالش دهید. اجازه دهید پنبه نوشابه ای برای چند دقیقه در دهان و روی زخم ها باقی بماند و سپس پنبه را برداشته و دهان خود را با آب گرم بشویید. این روش درمان برای آفت دهان را دو یا سه بار در روز تا زمانی که زخم های شما به صورت کامل بهبود یابد تکرار کنید.
روش دوم: در این روش درمانی با نوشابه ابتدا نصف قاشق چای خوری از نوشابه گازدار را در یک لیوان آب گرم ریخته و مخلوط کنید. پس از تهیه مخلوط دهان خود را با آن بشوید و این کار را روزی دو بار تکرار کنید تا زمانی که آفت ها و زخم هایتان به طورکامل از بین بروند.
دقت کنید اگر دارای ایمپلنت یا لمینت هستید و یا تحت نظر دندانپزشک برای تغییرات یا بهبود در دندان های خود می باشید. حتما برای استفاده از این روش با دندانپزشک خود مشورت کنید. زیرا نوشابه برای بافت دندان ضرر دارد و افرادی که دارای ایمپلنت هستند می توانند از سایر روش های پیشنهادی برای درمان آفت دهان استفاده کنند که به ایمپلنت آنان آسیب نرساند.

کلام آخر

آفت دهان، یک بیماری دردناک در بخش داخلی دهان است که زخم های کوچک و بزرگ و گرد در قسمت های مختلف داخلی دهان مثل لثه و زبان و … به وجود می آید . علت های مختلفی برای این بیماری وجود دارد اما شایع ترین عامل آن انباشته شدت قارچ در دهان می باشد.
برای درمان این بیماری بهتر است به پزشک مراجعه کنید اما اگر شرایطش را ندارید، راهکار های خانگی هم برای بهبود و تسریع برطرف شدن زخم ها در منزل وجود دارد.