هندوانه برای آفت دهان

هندوانه برای آفت دهان – احتمالا تاکنون با آفت دهان مواجه شده‌اید و یا نام آن را شنیده‌اید. آفت دهان یکی از بیماری‌های شایع است که به صورت ضایعه دردناکی در دهان ظاهر می‌شود. جالب است بدانید که این عارضه در خانم‌ها بیشتر از آقایان بروز می‌کند. آفت دهان ممکن است در قسمت‌های مختلف دهان مانند روی زبان، داخل لب، زیر زبان و یا قسمت‌های دیگر زبان، زخم‌هایی ایجاد کند، این زخم‌ها ممکن است سطحی و یا عمیق باشند. همچنین برای مطالعه در مورد ایمپلنت، لمینت، ارتودنسی، دندانپزشک و … مقالات این سایت را دنبال کنید.

آفت دهان

آفت دهان در واقع یک نوع زخم کوچک در داخل دهان است که معمولا به رنگ سفید و در بعضی مواقع خاکستری و با حاشیه قرمز رنگ در دهان و به خصوص قسمت‌های نرم دهان ایجاد می‌شود. آفت‌های دهانی مسری نیستند و معمولا بعد از گذشت حدود یک هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما در موارد نادر و شدید ممکن است آفت بیشتر از یک هفته طول بکشد و زخم‌های بزرگ‌تری هم ایجاد کند.

انواع آفت دهان

• آفت کوچک یا مینور: این نوع آفت بسیار شایع است، زخم‌های ایجاد شده در این نوع آفت، کوچک و دایره‌ای هستند و معمولا قطر کمتر از یک سانتی‌متر دارند، و در بافت نرم دهان ایجاد می‌شوند. تعداد زخم‌ها ممکن است یک یا چند عدد باشد و بهبود این نوع آفت بین 1 الی 2 هفته زمان می‌برد.
  • آفت بزرگ یا ماژور: اندازه این زخم، بزرگ‌تر از آفت مینور است و معمولا قطر بیشتر از یک سانتی‌متر دارد، عمق زخم‌ها نیز بیشتر است؛ در نتیجه برای بهبود به مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارد و می‌تواند حتی تا 45 روز به طول بیانجامد. برای تشخیص و درمان این نوع آفت باید به دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید.
  • آفت دهانی هرپتی: این نوع از آفت بیشتر در بزرگسالان شیوع دارد و زخم‌های ریز و دسته‌ای ایجاد می‌کند، و معمولا دردناک هستند. برای درمان و تشخیص این نوع از آفت هم باید نزد دندانپزشک مراجعه کنید.

دلایل ایجاد آفت در دهان

• وراثت
  • استرس
  • آلرژی به مواد غذایی
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
  • اختلالات هورمونی
  • کمبود ویتامین‌ها در بدن
  • کمبود مواد معدنی در بدن
  • مشکلات گوارشی
  • وجود ویروس در دهان
  • مسواک زدن به طرز نادرست
  • عفونت‌های قارچی و یا باکتریایی
  • استفاده از دهانشویه و یا خمیردندان دارای سدیم لوریل سولفات

این‌ها مواردی هستند که احتمال دارد دلیل آفت دهان شما باشند، البته دلایل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد، شما می‌توانید برای تشخیص قطعی علت و همچنین درمان این عارضه به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه کنیم تا دچار آفت دهان نشویم؟ راه‌های پیشگیری از آفت دهان

می‌توانید با رعایت نکات زیر از بروز آفت دهان جلوگیری کنید:

• دندان‌ها و دهان خود را تمیز نگه دارید، حدالمقدور روزی دو مرتبه مسواک بزنید و از دهان شویه استفاده کنید.
  • از دهان شویه و خمیردندان مناسب استفاده کنید.
  • استرس را از خود دور کنید.
  • حساسیت‌های غذایی خود را بشناسید.
  • سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید.

درمان آفت دهان با هندوانه

هندوانه برای آفت دهان – شاید برای شما جالب باشد که بدانید، پوست هندوانه دارای مواد مغذی بسیار زیادی است، پوست سفید هندوانه دارای ترکیباتی مانند: کاروتن، تیامین، کلسیم، آهن و ویتامین A است. همان طور که گفته شد یکی از علل ایجاد آفت، وجود عفونت در دهان است. مصرف پوست هندوانه از عفونت لثه جلوگیری می‌کند و درمان مناسبی برای آفت دهان است.

سایر درمان‌های خانگی آفت دهان

• یخ: گذاشتن یک تکه یخ بر روی محل زخم باعث کاهش خون رسانی به محل زخم و در نتیجه کاهش التهاب و درد خواهد شد.
  • چای: گذاشتن یک عدد چای کیسه‌ای بر روی زخم می‌تواند باعث کاهش درد شود و یا حتی می‌توانید چای سردشده را غرغره کنید. چای به علت داشتن «تانن» باعث کاهش التهاب می‌شود.
  • آب نمک: شست و شوی محیط دهان با آب نمک باعث بالا رفتن غلظت کلرید سدیم و جمع شدن آب غشا در اطراف آفت دهان، به کاهش التهاب و درد شما کمک خواهد کرد.

اگر آفت دهان شما با تب، اسهال و یا سردرد همراه است، یا زخم‌ها بسیار بزرگ بودند و یا درمان آفت بیش از دو هفته طول کشید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر به عارضه آفت دهان مبتلا شدید، از خوردن مواد غذایی تند و اسیدی بپرهیزید، زیرا باعث افزایش التهاب در دهان شما خواهند شد. همچنین از خوردن غذاهای سفت و خشک که ممکن است باعث زخم شدن دهانتان شود و یا زخم‌ها را تحریک کند خودداری کنید.
می‌توانید از راهکارهای ارائه شده برای درمان آفت دهان خود استفاده کنید، اما اگر آفت دهان شما از نوع ماژور و یا هرپتی است و یا درد زیادی دارید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و از توصیه‌های دندانپزشک برای درمان استفاده کنید. سعی کنید با تقویت سیستم ایمنی بدنتان، شناخت حساسیت‌های غذایی که دارید، تمیز نگه داشتن دهان و دندان‌ها و دوری از استرس از ابتلای دوباره به آفت جلوگیری کنید.