بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

دندان عقل

زمان مناسب کشیدن دندان عقل

دندان‌های عقل، آخرین دندان‌هایی هستند که در انسان بالغ می‌رویند اما در بسیاری از موارد، اولین دندانی هستند که کشیده می‌شوند. دندان‌های عقل دیر می‌آیند اما اغلب زود می‌روند.

این دندان‌ها معمولاً در سنین بالاتر از 17 سالگی، شروع به رشد می‌کنند.

دندان‌های عقل در بیشتر موارد با رشد نادرست همراه هستند و نیاز به خارج سازی دارند. سوالی که مطرح می شود این است که بهترین زمان کشیدن دندان عقل چه زمانی ست؟

امروزه بسیاری از افراد برای داشتن لبخندی زیبا و اصلاح طرح لبخند خود به دندانپزشک زیبایی مراجعه می‌کنند و قصد شروع درمان‌هایی همچون لمینت، ایمپلنت، ارتودنسی و …. را دارند اما توصیه اغلب دندان پزشکان زیبایی قبل از اصلاح طرح لبخند جراحی دندان عقل و رسیدگی به ناهنجاری های دهان و دندان همچون دندان عقل است.

همه دندان‌های عقل نیاز به کشیدن ندارند. در صورتی که فک شما فضای کافی برای رشد دندان‌های عقل را داشته باشد، نیازی به کشیدن دندان عقل نخواهید داشت اما اگر فک شما کوچک باشد، دندان‌های عقل در زوایای مختلفی شروع به رشد می‌کنند و باعث آسیب به لثه و دندان‌های مجاور می‌شوند. در این موارد باید دندان‌های عقل را توسط دندانپزشک متخصص کشید تا از آسیب‌های جدی‌تر آن پیشگیری کرد.

زمان مناسب کشیدن دندان عقل

چرا باید دندان‌های عقل را بکشیم؟

همانطور که پیشتر گفته شد همیشه و در همه‌ی موارد نیاز به کشیدن دندان‌های عقل نیست اما دندان‌های عقلی که در فضای کوچک فکی تمایل به رشد دارند، به دندان‌های اطراف خود فشار وارد می‌کنند تا بیرون بیایند. همین موضوع باعث آسیب به اعصاب دندان‌های مجاور و احساس درد فراوان در آن ناحیه خواهد شد.

مورد دیگری که بسیار مهم است، ایجاد عفونت در دندان‌های عقل است.

اگر دندان‌های عقل کشیده نشوند، ممکن است لثه را دچار عفونت کنند. این عفونت از طریق جریان خون به سایر اندام‌هایی همچون کلیه و قلب می‌رسد و آسیب جدی به آن‌ها وارد خواهد کرد.

دکتر ساسان ترابیان دندانپزشک زیباییهمچنین بخوانید:جراحی دندان عقل

زمان مناسب کشیدن دندان عقل

چه زمانی دندان عقل را باید کشید؟

در سنین آغازی رشد دندان‌های عقل، با انجام رادیوگرافی می‌توانید از دندان‌های نهفته خود، آگاه شوید. دندانپزشک از همان ابتدا با بررسی موقعیت فک شما، می‌تواند تشخیص دهد که دندان شما نیاز به جراحی دارد یا خیر. دندان‌های عقل باید پیش از این که مشکلی ایجاد کنند، کشیده شوند.

در سنین پایین که هنوز رویش دندان‌ها تکمیل نشده است، بهترین زمان برای خارج سازی دندان‌های عقل نهفته است. اگر رشد دندان عقل به طور کامل صورت گیرد، ریشه دندان مستحکم و استخوان‌های لثه، سخت‌تر می‌شود. کشیدن دندان عقل، در چنین شرایطی، دشوارتر و دردناک‌تر خواهد بود.

ازاین‌رو هر چه زودتر تصمیم به خارج سازی دندان عقل کنید، بهتر است.

تصورات غلط درباره زمان کشیدن دندان عقل

متأسفانه اکثر مردم، تصور غلطی درباره زمان کشیدن دندان عقل دارند.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند تا زمانی که دردی در ناحیه دندان عقل احساس نکنند، مشکل خاصی ندارند و نیازی به کشیدن دندان عقل نخواهند داشت.

انجمن جراحی دهان و فک آمریکا و بنیاد جراحی فک و دهان و صورت (OMFS) به شدت توصیه می‌کند تا زمانی که یک بیمار جوان است، خارج سازی دندان عقل صورت گیرد.

درد کشیدن دندان عقل

اگر تصمیم به کشیدن دندان عقل خود گرفته‌اید، حتماً نگران درد ناشی از آن هستید. کشیدن دندان عقل با جراحی دندان عقل کاملاً متفاوت است.

جراحی دندان عقل برای دندان‌هایی که بخش اعظم آن درون لثه قرارگرفته است، انجام می‌شود اما کشیدن دندان عقل، برای دندان‌هایی که قابل مشاهده هستند، صورت می‌گیرد.

با این حال، هر دو عمل با بی‌حسی انجام می‌شود و آن لحظه، دردی برای بیمار به همراه نخواهد داشت. بعد از کشیدن دندان، رعایت نکاتی که دندانپزشک به شما می‌گوید الزامی است. با رعایت نکات پس از جراحی دندان عقل، مطمئن باشید که دردی را احساس نخواهید کرد.

نکاتی که بعد از کشیدن دندان عقل باید رعایت کرد

• پانسمان را تا مدتی که دندان‌پزشک دستور داده از دهان خارج نکنید. پانسمان روی بخش جراحی را با کمک دندان‌ها فشار دهید تا خونریزی کاهش یابد.
  • سعی نکنید به طور مداوم خون دهانتان را خارج سازید. آب دهانتان را قورت دهید و عادی رفتار کنید.
  • از صحبت کردن در ساعات اولیه بپرهیزید.
  • کمپرس یخ را از روی صورت، در ناحیه عمل شده قرار دهید تا از ورم صورت تا حد زیادی پیشگیری کنید.
  • معمولاً تا 5 ساعت بعد از جراحی، خونریزی را احساس خواهید کرد و بزاقتان آغشته به خون است.
  • از غذاهای نرم استفاده کنید. بهترین غذا بعد از جراحی دندان عقل، سوپ است. بلافاصله بعد از جراحی دندان، چیزی نخورید و اگر قصد خوردن غذا را دارید، صبر کنید تا خونریزی شدید لثه‌هایتان، کاهش یابد.
  • از قرص‌های مسکن و ضد درد زمانی استفاده کنید که پزشک به شما اجازه داده باشد.

چنانچه قصد کشیدن دندان عقل خود را دارید و یا جهت جراحی دندان‌های عقل و همچنین اصلاح طرح لبخند، درمان ناهنجارهای دهان و دندان نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

چهار دندان پشت دندان‌های آسیا که معمولا پس از سن 17 سالگی و قبل از 25 سالگی در هر دو فک (قوس) بالا و پایین رشد می کنند را دندان عقل می‌گویند.
چنانچه دندان های عقل به خوبی رشد کرده باشند و سالم باشند و در عملکرد دندان های دیگر مشکلی ایجاد نکنند، نیازی به کشیدن آن ها نیست.
به طور کلی زمان دقیق و یکسانی برای کشیدن دندان عقل در تمامی افراد وجود ندارد اما بهترین زمان برای خارج سازی دندان‌های عقل نهفته سنین پایین است، زیرا در سنین بالا ریشه دندان مستحکم تر شده است و در این شرایط کشیدن دندان دشوارتر است.
دندان های عقل نهفته و در بعضی موارد دندان های عقل نیمه نهفته با تشخیص دندانپزشک متخصص نیاز به جراحی دارند.