دندان قروچه

همه چیز درباره دندان قروچه

دندان قروچه برخی افراد استرس و عصبانیت خود را در قالب فشردن دندان هایشان به نمایش می گذارند. دندان قروچه یا بروکسیم، یک اختلال و واکنش غیر ارادی و گاها ارادی است که موجب فشرده شدن و ساییدن دندان ها روی هم می شود و باعث از بین رفتن مینای دندان و در دراز مدت پوسیدگی و خرابی دندان ها را به همراه دارد بهتر از برای رفع این مشکل به دندانپزشک خوب در تهران مراجعه نمایید و قبل از انجام ایمپلنت دندان و لمینت دندان و ارتودنسی علت دندان قروچه را بررسی وبرطرف شوند .

دندان قروچه معمولاً در طول خواب اتفاق می افتد. زمانی که فرد در خواب عمیقی فرو رفته است، ناخودآگاه فشار زیادی روی دندان های خود ایجاد می کند تا جایی که صدای کشیده شدن دندان هایش روی هم، شنیده خواهد شد.

دندان قروچه نه تنها مشکلاتی همچون سردرد، فک درد و دندان درد ایجاد می کند بلکه برای افرادی که در اتاق این افراد می خوابند، مزاحمت ایجاد خواهد کرد. از این رو، درمان دندان قروچه کاری مهم و ضروری است.

دندان قروچه

دندان قروچه در چه افرادی ایجاد می شود؟

• دندان قروچه در افرادی که استرس و اضطراب زیادی دارند، معمولاً دیده می شود. اگر استرس فرد منجر به خشم و تنش در فرد شود، ممکن است که اختلال دندان قروچه را در وی ایجاد کند.
  • افرادی که بیش فعال هستند، از جمله افرادی هستند که ممکن است گرفتار دندان قروچه شوند.
  • برخی بیماری ها همچون رفلاکس معده، بیماری هانتینگتون، پارکینسون، افسردگی هایی که با داروهای فنوتیازینها درمان می شوند، ممکن است در ابتلا به دندان قروچه نقش داشته باشند.
  • افرادی که دچار اختلالات فکی هستند، ممکن است، دچار دندان قروچه شوند.
  • کودکان معمولاً بیشتر از بزرگسالان به این عارضه مبتلا می شوند.
  • افرادی که از نوشیدنی های کافئین دار، الکل دار و محرک استفاده می کنند، در خطر ابتلا به این اختلال هستند.

چرا باید به معضل دندان قروچه رسیدگی کرد؟

با این که هنوز بررسی دقیقی درباره علل ایجاد دندان قروچه انجام نشده اما بسیاری از افراد، علت ابتلا به دندان قروچه را بیماری های ژنتیکی می نامند. در هر صورت، اگر فردی به دندان قروچه مبتلا باشد باید با راه حل های پیشگیرانه، به این اختلال رسیدگی کرد.

اگر دندان قروچه کنترل نشود، موجب ترک خوردگی و از بین رفتن بخشی از مینای دندان می شود. علاوه بر این که مشکلاتی همچون سردرد، دندان درد و فک درد ایجاد می شود، ممکن است، گردن درد و گوش درد نیز گریبان گیر این افراد شود. گاهی اوقات این افراد، زخم هایی بر روی گونه شان دیده می شود.

از طرفی فشار زیاد بر روی دندان ها ممکن است موجب لق شدن دندان ها شود و این اتفاق گاها به افتادن دندان های سالم، ختم شود. دندان های افرادی که دندان قروچه می کنند، بسیار حساس می شود و با خوردن هر ماده گرم و سردی، به سرعت درد می گیرد.

از این رو باید به دندان قروچه فورا توسط بهترین دندان پزشک زیبایی و ترمیمی بررسی و راه حل های برطرف کردن آن مشخص شود تا از ابتلا به مشکلات بزرگتر پیشگیری کنیم.

بروکسیم

درمان دندان قروچه

اگر دندان قروچه به تازگی ایجاد شده باشد، می توان آن را درمان کرد. درواقع اگر در همان روزهای ابتدایی این اختلال شناسایی شود، علت ابتلا به آن را می توان تشخیص داد و با برطرف کردن آن، این اختلال را درمان کرد.

در صورتی که مدت ها از ابتلا به دندان قروچه گذشته باشد، درمان سخت تر خواهد شد چرا که دندان ها و فک ها، عادت به فشرده شدن کرده اند.

از این رو باید به دندانپزشک خوب در تهران مراجعه نمایید و از وسایل کمک درمانی که باعث اصلاح این عادت می شود، استفاده کرد. گارد دهانی یا محافظ دهانی، یکی از بهترین وسایلی است که می تواند دندان ها را در مقابل سایش از یکدیگر حفظ کند .

بیوفیدبک دستگاه دیگری است که با فرایند شرطی کردن بیمار، دندان قروچه را درمان می کند. این وسیله روی سر قرار می گیرد و هنگامی که فرد دندان قروچه می کند، یک صدای کوچک ایجاد می کند.

دلایل دندان قروچه

اگر فرد همچنان به دندان قروچه ادامه دهد، صدای آن بیشتر می شود.

بعد از مدتی، بدون این که فرد از خواب بیدار شود، با شنیدن این صدا در خواب، به صورت غیرارادی دندان قروچه خود را متوقف می کند. بعد از مدتی، این عادت از ذهن بیمار فراموش می شود و دندان قروچه درمان می شود.

روش دیگری که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما برای افرادی که دندان قروچه شدید دارند، مناسب است، تحریک حس چشایی است. در این افراد، وسیله ای در میان دندان های عقبی قرار داده می شود که حاوی ماده ای تلخ و بی ضرر است.

در صورتی که دندان قروچه رخ دهد، این ماده داخل دهان آزاد می شود و فرد، از این موضوع مطلع می شود. بعد از مدتی، مغز به صورت آگاهانه و برای پیشگیری از پاره شدن مواد تلخ، دندان قروچه را متوقف می کند.

ارسال یک نظر

دیدگاه