مراقبت بعد از جراحی دندان

مراقبت بعد از جراحی و کشیدن دندان

مراقبت های پس از جراحی و کشیدن دندان

هر چند دندانپزشکان همیشه توصیه می‌کنند که از کشیدن دندان باید تا حد امکان خودداری کنید، اما گاهی چاره‌ای جز این کار وجود ندارد. به خصوص در مورد دندان های عقل که به ریشه‌ی سایر دندان ها آسیب وارد می‌کند، باید این کار را انجام دهید. در برخی از موارد که کشیدن دندان به سختی انجام می‌شود، دندانپزشک زیبایی چاره‌ای جز جراحی دندان ندارد. اما نباید مراقبت بعد از جراحی و کشیدن دندان را فراموش کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مراقبت هایی که باید پس از جراحی و کشیدن دندان مد نظر داشته باشید، می‌پردازیم

جلوگیری از خونریزی بعد از جراحی و کشیدن دندان

یک نکته مهم قبل از کشیدن و جراحی دندان، خودداری از مصرف قرص های مسکن مثل پروفن و آسپرین است. مصرف این نوع قرص ها خونریزی لثه را شدیدتر می‌کند. پس وقتی قصد دارید دندان بکشید و یا لثه را جراحی کنید، بهتر است از 10 الی 7 روز قبل از مراجعه به دندانپزشکی از مصرف این داروها خودداری کنید.
بعد از جراحی و کشیدن دندان خونریزی تا چند ساعت طبیعی است. برای اینکه از خونریزی جلوگیری کنید، یک تکه‌ی کوچک گاز استریل را مرطوب کنید و بر محل کشیده شدن دندان قرار دهید و سپس دندان ها را روی هم قرار دهید. در بیرون از دهان (قسمت روی لُپ)، یک کمپرس سرد یا کیسه یخ قرار دهید. این کار باعث قطع شدن خونریزی لثه می‌شود. اگر خونریزی شدید بود و قادر به کنترل آن نبودید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

تغذیه بعد از جراحی دندان
جراحی دندان

دستورات غذایی دندانپزشک را رعایت کنید

یکی از نکات مهم در مراقبت های پس از جراحی و کشیدن دندان خودداری از مصرف دخانیات است. همچنین در این موارد دندان اپزشکان تاکید زیادی دارند که از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید. بهتر است تا چند روز غذاهای نرم (مثل سوپ، فرنی، حلیم) مصرف کنید. تا یک هفته بعد از جراحی عقل و کشیدن دندان، غذاهای داغ و نوشیدنی های سرد را با هم میل نکنید. این کار باعث عفونی شدن لثه می‌شود. آب زیاد سرد و چای داغ نخورید. بهتر است دمای این دو نوشیدنی متعادل باشد. از مک زدن آب خودداری کنید. زیرا به داخل لثه نفوذ می‌کند و زمینه‌ی آبسه شدن لثه ایجاد می‌شود.

شستشوی دهان

یکی دیگر از نکات مهم برای مراقبت های پس از جراحی و کشیدن دندان برای آماده سازی و انجام ایمپلنت دندانی تمیز نگه داشتن محیط دهان و دندان‌هاست. در شب اول بعد از جراحی و یا کشیدن دندان، از مسواک زدن در قسمتی که جراحی انجام شده یا دندان کشیده شده است، خودداری کنید. بهتر است نخ دندان و مسواک را برای قسمت دیگر دندان ها استفاده کنید.
در روز دوم جراحی برای ضدعفونی کردن محیط دهان از محلول آب ولرم و نمک استفاده کنید. این محلول را به آرامی و بدون پمپاژ کردن در دهان قرقره کنید. تکرار این کار در روز دوم پس از جراحی، میکروب های دهان را از بین می‌برد و مانع از عفونت احتمالی می‌شود.

مراقبت پس از جراحی دندان

تسکین درد پس از کشیدن دندان و جراحی

زمانی که دندانپزشک برای اصلاح طرح لبخند قصد جراحی لثه و کشیدن دندان را دارد، با تزریق مواد بی‌حس کننده، این کار را انجام می‌دهد که بیمار هیچ دردی را احساس نمی‌کند. اما بعد از این‌که تاثیر این مواد بی‌حس کننده از بین رفت احساس درد خفیف کاملاً طبیعی است. در این موارد می‌توانید برای التیام درد از قرص استامینوفن استفاده کنید. به هیچ عنوان از داروهای مسکن مثل آسپرین و پروفن استفاده نکنید. زیرا به دلیل خاصیت ضدانعقادی، خونریزی شما بیشتر می‌شود.

جراحی دندان

عفونت و تورم بعد از جراحی و کشیدن دندان

در صورتی که مراقبت های پس از جراحی و کشیدن دندان به درستی انجام نشود، لثه در معرض عفونت قرار می‌گیرد. در این شرایط لثه متورم می شود و وقتی از ناحیه صورت لثه را لمس می کنید به شدت احساس درد دارید. تورم و عفونت لثه را جدی بگیرید. در صورت بی توجهی به این موضوع، عفونت به سایر قسمت های لثه نفوذ می کند. فوراً به دندانپزشک خوب در تهران مراجعه کنید تا با تجویز داروهای آنتی بیوتیک، عفونت لثه کنترل شود. با قرقره کردن آب و نمک هم می توانید این عارضه را درمان کنید.
بعد از کشیدن دندان تا چند روز در دهان طعم بدی را احساس می کنید که نباید نگران شوید. بوی نامطبوع و طعم بد کاملاً طبیعی است و نشانه‌ی عفونت نیست.

فعالیت پس از جراحی دندان

وقتی یک دندان کشیده یا جراحی می شود، می توانیدبه فعالیت های روزمره خود ادامه دهید. اما به دلیل اینکه آن قسمت از لثه هنوز زخم است، در صورت فعالیت سنگین یا حمام گرم ممکن است خونریزی کند. بهتر است تا چندین رو از انجام فعالیت های سنگین و حمام گرم خودداری کنید.
همچنین انجام ورزش های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین یا دویدن با سرعت زیاد باعث پاره خونریزی مجدد در لثه می شود.

عصب کشی دندان

ارسال یک نظر