درمان آفت دهان با آموکسی سیلین

درمان آفت دهان با آموکسی سیلین – آفت دهانی یکی از دردناک ترین و نامطلوب ترین مشکلات ایجاد شده در بافت پوشش دهنده حفره دهان است. متاسفانه این عارضه علت مشخصی نداشته و به صورت زخم های سفید رنگ نقطه ای و غیر واگیر در ناحیه زبان، مخاط پوشش دهنده داخل دهان و بافت لثه ایجاد خواهد شد. برای مطالعه مقالات بیشتر د مورد بهترین دندانپزشک، ایمپلنت، لمینت، ارتودنسی و … مقالات سایت دکتر ساسان ترابیان را دنبال کنید.

آفت دهانی چیست؟

آفت دهانی یک عارضه نامطلوب به شکل دایره های سفید رنگ با هاله ای از رنگ قرمز در اطراف آن است. زخم های سفید رنگ دایره ای شکل در بیشتر موارد در قسمت های مختلف بافت مخاط پوشاننده حفره دهانی ایجاد شده و به دنبال مصرف مواد اسیدی به شدت دردناک و آزاردهنده خواهند بود. آفت های دهانی در جمعیت زنان از شیوع بیشتری نسبت به جمعیت مردان برخوردار بوده و در بیشتر موارد بدون نیاز به مراجعه دندانپزشک در عرض یک تا سه هفته با استفاده از درمان های خانگی بهبود خواهند یافت.

دلایل ایجاد کننده آفت های دهانی

همان طور که پیشتر نیز گفته شد، شکل گیری آفت دهانی دلایل مشخصی نداشته و در مواردی مانند مصرف بیش از حد دخانیات، مشروبات الکلی، مصرف کنسروها و غذاهای آماده، درمان های زیبایی مانند لمینت و ایمپلنت، مصرف نوشابه های گازدار و فشارهای روحی و روانی ایجاد خواهد شد. در بیشتر موارد آفت های دهانی بدون نیاز به درمان خاصی بهبود یافته و تنها در موارد شدیدتر نیاز به درمان‌های دارویی جدی خواهند داشت. در این بین یکی از مهمترین درمان های دارویی این عارضه، مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین های خوراکی و دهانشویه های فاقد الکل است.

آفت دهان با آموکسی سیلین

درمان های خانگی آفت دهانی

• سرد کردن با استفاده از یخ
  • مصرف ماست های پروبیوتیک
  • مصرف سرکه سیب و چای سیاه
  • استفاده از جوش شیرین
  • مصرف ژل آلوورا
  • استفاده از محلول آب و نمک
  • استفاده از روغن نارگیل
  • مصرف ترکیب عسل و دارچین
  • استفاده از گیاه نعناع

درمان دارویی آفت های دهانی

درمان دارویی آفت های دهانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و در موارد بسیار شدید مانع از گسترش و ایجاد مشکلات ثانویه خواهد شد. استفاده از بی حس کننده های موضعی مانند لیدوکائین ۵ درصد، منجر به کاهش درد موقت شده و از بروز دردهای ایجاد شده به دنبال مصرف مواد غذایی شور، ترش و اسیدی پیشگیری خواهد نمود.

درمان آفت دهان

استفاده از آموکسی سیلین در درمان آفت دهانی

استفاده از آنتی بیوتیک ها یکی دیگر از راه های درمان آفت دهانی در موارد شدید این عارضه به شمار می‌آید. کنترل رشد و مهار فعالیت استرپتوکوک های دهانی، از مهمترین اهداف مصرف آنتی بیوتیک های مختلف در دوره درمان آفت های دهانی بوده و منجر به کوتاه شدن دوره بیماری خواهد شد. آموکسی سیلین یکی از داروهای خانواده پینی سیلین و از جمله پرمصرف ترین آنتی بیوتیک های خوراکی به شمار می آید. این دارو به دو شکل کپسول و سوسپانسیون برای افراد مبتلا به این عارضه تجویز شده و تاثیر بسیار زیادی در کنترل و کاهش گسترش زخم های سفید رنگ دایره ای شکل در سه ناحیه زبان، مخاط پوشاننده حفره دهان و لثه خواهد داشت.

پیشگیری از ایجاد آفت های دهانی

یکی از مهم ترین توصیه های تاثیر گذار به منظور پیشگیری از بروز آفت دهانی، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهانشویه های فاقد الکل و محلول آب و نمک به منظور کاهش رشد و فعالیت باکتری های مولد آفت دهانی است. پیشنهاد می‌شود به منظور حفظ سلامت مخاط حفره دهان و پیشگیری از ایجاد زخم های کوچک در این ناحیه، از خوردن غذاهای خشک، برنده و سفت اجتناب نموده و پس از مصرف غذاهای اسیدی، سطح دهان و را با آب خنک شستشو دهید.

روش های درمان آفت دهان

معمولا آموکسی سیلین به صورت سه مرتبه در روز برای افراد مبتلا به آفت دهانی تجویز شده و پس از دو هفته از اتمام دوره درمان به شکل کامل قطع خواهد شد. باید توجه داشت که آموکسی سیلین یکی از آنتی بیوتیک های رده پینی سیلین بوده و مصرف آن برای افراد مبتلا به حساسیت پنی سیلین مطلقاً ممنوع می باشد. توصیه میشود در صورت مشاهده هرگونه حساسیت ناشی از مصرف دارو مانند واکنش های آلرژیک تنفسی، حساسیت های پوستی، مشکلات گوارشی و سردردهای شدید، مصرف دارو را متوقف نموده و به پزشک مراجعه نمایید.

آموکسی سیلین در بیشتر موارد برای افراد مبتلا به آفت های دهانی دوره‌ای تجویز شده و مانع از بروز زخم های مجدد پس از اتمام دوره فعالیت باکتری های مولد این عارضه خواهد بود. از این رو توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه و دائمی آموکسی‌سیلین به منظور برطرف نمودن آفت های دهانی کوچک، سطحی و بدون درد شدید اجتناب نموده و موارد ذکر شده را با استفاده از درمان های خانگی و روش‌های سنتی التیام ببخشید.