درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین

آفت ها، از بیماری های رایج دهان و دندان هستند و درمان قطعی برای آن ها مشخص نیست. اما درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین از جمله روش های درمان دارویی است، که می تواند موجب بهبود این بیماری شود. علت این امر را نیز می توان وجود ماده بنادریل، در داروی دیفن هیدرامین دانست. در ادامه، توضیحات بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد.

علت ایجاد آفت دهان

یکی از بیماری های رایجی که در میان اکثریت افراد دیده می شود، آفت دهان است. این بیماری عموما با سوزش و تورم همراه است. قسمت های داخلی لب ها، لثه ها و زبان، از جمله قسمت هایی است که بیماری آفت در آن ها ایجاد می شود. آفت های دهان، شبیه زخم های سفید و زرد رنگی است که در میان التهابات قرمز رنگ قرار گرفته است. لازم به ذکر است که دلیل اصلی ایجاد آفت، همچنان مشخص نیست اما در این میان عواملی وجود دارد که شرایط ایجاد آفت را فراهم می کنند. عواملی مانند استرس، اختلالات هورمونی، کمبود ویتامین ها، سیستم ایمنی ضعیف، عفونت ها و چرخه قاعدگی از عوامل تشدید کننده آفت دهان هستند. کمبود ویتامین هایی نظیر کلسیم، آهن، روی، اسید فولیک و … در ایجاد این بیماری نقش موثری دارند. همچنین استفاده نادرست از مسواک و گاز گرفتگی زبان نیز از دیگر علل ایجاد آفت دهان هستند.

آفت دهان و دیفن هیدرامین

درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین

همان طور که ذکر کردیم، علت اصلی ایجاد بیماری آفت، مشخص نیست. از این رو درمان قطعی برای این بیماری نیز وجود ندارد. این بیماری از بیماری هایی است که زمان درمان آن، هفت الی ده روز طول می کشد. با این که درمان قطعی برای آن وجود ندارد، اما استفاده از برخی دارو ها، می تواند در از بین رفتن آفت های دهان موثر باشد. در داروی دیفن هیدرامین، ماده ای به نام بنادریل وجود دارد که برای تسکین دهندگی درد بسیار موثر است. از این رو یکی از روش های درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین عنوان می شود. برای انجام این روش درمان، کافی است تا کمی از دارو را بر روی آفت دهان به صورت مستقیم و با استفاده از یک قطره چکان، بچکانید.

این دارو در طی چند بار استفاده، آفت را خشک می کند و التهاب آن را کاهش می دهد. علاوه بر این می توانید از قرقره دیفن هیدرامین برای آفت دهان استفاده کنید. بدین صورت که مقداری از دارو را در دهان خود نگه دارید و آن را قرقره کنید. این روش برای آفت هایی که در قسمت های انتهایی دهان ایجاد می شوند نیز موثر است. باید بدانید که اگر با استفاده از روش های درمان ذکر شده، وضعیت آفت های دهان حادتر شد، مراجعه به دندانپزشک الزامی می باشد.

درمان آفت دهان

آیا دیفن هیدرامین به تنهایی برای آفت دهان موثر است؟

باید بگوییم که درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین، به تنهایی موثر می باشد. اما استفاده از آن به صورت تنهایی، ممکن است که روند درمان را کمی طولانی تر کند. از این رو پیشنهاد می شود تا از ترکیب دیفن هیدرامین با آلومینیوم ام جی استفاده شود. شربت آلومینیوم ام جی که عموما آن را با عنوان شربت شیر منیزیم می شناسند، می تواند در ترکیبی مساوی با دیفن هیدرامین، برای از بین بردن آفت دهان موثر باشد. البته نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این ترکیب را به عنوان خوراکی استفاده نکنید و فقط آن را با قطره چکان بر روی آفت بچکانید.

دیفن هیدرامین

آفت دهان و ارتباط آن با لمینت و ایمپلنت

یکی از دلایل ایجاد آفت دهان، می تواند ضربه های ناگهانی به قسمت های مختلف دهان باشد. به این صورت که گازگرفتگی قسمت های داخلی دهان و زبان و یا ضربه زدن مسواک به دیواره ها دهان، می تواند موجب ایجاد آفت شود. در لمینت و ایمپلنت امکان دارد که به طور ناگهانی به لثه ها ضربه وارد شود که این امر آفت های درون لثه را ایجاد می کند. همچنین حساسیت به مواد استفاده شده در لمینت و ایمپلنت، از دلایل دیگر ایجاد آفت های دهان هستند. درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین به شیوه هایی که در مطالب پیشین ذکر کردیم، برای درمان این نوع از آفت ها نیز کاربرد دارد.

درمان آفت

عوارض احتمالی ناشی از درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین

هر داروی شیمیایی علاوه بر آن که می تواند بر درمان یک بیماری موثر باشد، عوارض های جانبی بسیاری را نیز می تواند بر جای بگذارد. دیفن هیدرامین در برخی از موارد مانند زمان شیردهی، بارداری، افراد ۶۵ سال به بالا و … منع مصرف دارند. همچنین ممکن است برخی افراد به دارو ها دیفن هیدرامین آلرژی و حساسیت داشته باشند که در این موارد، علاوه بر این که دیفن هیدرامین نمی تواند موجب بهبود آفت دهان شود، بلکه این بیماری را نیز تشدید می کند. طبق بررسی ها و آزمایشات انجام شده، استفاده از عصاره گل سرخ عملکردی مانند دیفن هیدرامین بر روی آفت های دهان دارد. از آن جایی که عصاره گل سرخ عوارض جانبی ندارد، می توان آن را به عنوان یک دارو جایگزین برای درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین، عنوان کرد.